Tadeusz Dixa, kompozytor i dyrygent, urodzony 17 stycznia 1983 roku w Gdyni. Studiował w Akademii Muzycznej w Gdańsku, uzyskując dyplomy w trzech specjalnościach: teorii muzyki, kompozycji w klasie Andrzeja Dziadka oraz dyrygentury symfoniczno-operowej pod kierunkiem Wojciecha Rajskiego. Jako stypendysta programu Erasmus odbył roczne studia kompozytorskie i dyrygenckie w Universität für Musik und darstellende Kunst Graz w Austrii. Był także stypendystą Miasta Gdyni oraz Marszałka Województwa Pomorskiego. Od 2009 roku pracuje na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Utwory Tadeusza Dixy wykonywane były na koncertach i festiwalach muzycznych w Polsce i za granicą (w Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Francji, Włoszech i Grecji). Jego kompozycje wykonywały czołowe zespoły filharmoniczne Wybrzeża – Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku oraz Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie. Jako wiceprezes Fundacji Sinfonietta Pomerania jest organizatorem wielu wydarzeń artystycznych, do których należą Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale” i Gdańskie Koncerty Prawykonań. Jako dyrygent specjalizuje się w repertuarze muzyki współczesnej.

Od roku 2014 prowadzi Orkiestrę Sinfonietta Pomerania, z którą dokonał wielu prawykonań utworów polskich kompozytorów współczesnych. W swoim dorobku ma również dwie płyty „Contemporary Music from Gdańsk”, dokumentujące twórczość współczesnych kompozytorów gdańskich (wytwórnia DUX). Pierwsza jest efektem jego współpracy z Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej w Gdańsku, druga została nagrana z Orkiestrą Sinfonietta Pomerania.

*

Bagatele na duo smyczkowe napisałem w 2016 roku na zamówienie znakomitego Duo del Gesú. Kompozycja ta – funkcjonująca w rozmaitych wersjach instrumentacyjnych – była utworem obowiązkowym na drugim Nadbałtyckim Konkursie Duetów Smyczkowych w Gdańsku. Składa się z trzech krótkich miniatur o zróżnicowanym charakterze: tanecznej, lirycznej i dynamicznej.Bagatele na duo smyczkowe napisałem w 2016 roku na zamówienie znakomitego Duo del Gesú. Kompozycja ta – funkcjonująca w rozmaitych wersjach instrumentacyjnych – była utworem obowiązkowym na drugim Nadbałtyckim Konkursie Duetów Smyczkowych w Gdańsku. Składa się z trzech krótkich miniatur o zróżnicowanym charakterze: tanecznej, lirycznej i dynamicznej.

Tadeusz Dixa

*

Wariacje na flet i klawesyn napisałem dla wybitnych instrumentalistek – Iwony Glinki i Aliny Ratkowskiej, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” organizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Zgodnie z priorytetami tegorocznej edycji tego programu, utwór ma charakter edukacyjny. Poszczególne wariacje mają formę oddzielnych, skontrastowanych miniatur, które odwołują się do różnorodnych gatunków oraz tradycji muzycznych – czasem bliższych współczesności, czasem historycznie odległych. Elementami scalającymi formę są natomiast: wyselekcjonowany język harmoniczny oraz swobodne nawiązania do struktur melodyczno-rytmicznych tematu.Wariacje na flet i klawesyn napisałem dla wybitnych instrumentalistek – Iwony Glinki i Aliny Ratkowskiej, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” organizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Zgodnie z priorytetami tegorocznej edycji tego programu, utwór ma charakter edukacyjny. Poszczególne wariacje mają formę oddzielnych, skontrastowanych miniatur, które odwołują się do różnorodnych gatunków oraz tradycji muzycznych – czasem bliższych współczesności, czasem historycznie odległych. Elementami scalającymi formę są natomiast: wyselekcjonowany język harmoniczny oraz swobodne nawiązania do struktur melodyczno-rytmicznych tematu.

Tadeusz Dixa

Organizator

fundacja sinfonietta pomerania 220x80

Partnerzy

partnerzy

Mecenasi

mecenasi   

Patroni Medialni

patroni medialni

Początek strony